Lokal VIP om vold og trusler om vold, Gynækologisk Obstetrisk afdeling, Hvidovre Hospital - 24-03-2021
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Beredskabsplan
Retningslinje for sikkerhed
Diskretion
Digital chikane
Forebyggelse
Aktivitet på de sociale medier
Leders rolle/ansvar
Anmeldelse til politiet
Huskeliste ved fysisk vold
Anmeldelse og registrering af arbejdsulykker
Psykisk førstehjælp
Målgrupper og anvendelsesområde
Gældende for alle ansatte i Gynækologisk Obstetrisk afdeling, Hvidovre Hospital
Overordnet gælder for Amager Hvidovre Hospital:
Det skal være trygt at arbejde på Amager og Hvidovre Hospital. Derfor accepteres arbejdsrelateret vold og trusler samt digital chikane mod hospitalets ansatte ikke.
Definitioner
Vold og trusler om vold begået af patienter, pårørende eller andre omfatter:
- Fysisk vold; det vil sige en handling, som forvolder skade på en ansat – uanset om skaden forvoldes med forsæt eller ved uagtsomhed
- Trusler om vold mod den ansatte eller dennes familie
- Psykisk vold, herunder krænkelser, truende adfærd, hån, ydmygelse, chikane rettet mod en ansat eller dennes familie
- Digital chikane
Der er tale om vold, uanset om det omhandler fysiske eller psykiske overgreb, og uafhængigt af om voldsmanden er bevidst om sine handlingers karakter og konsekvenser. Utilsigtet vold fra f.eks. en dement eller delirøs patient defineres derfor stadig som vold.
Vold og trusler om vold over for de ansatte kan ofte være udtryk for en afmagt, frustration eller fortvivlelse, som kan være knyttet til eget eller en pårørendes sygdomsforløb. Der skelnes ikke som udgangspunkt mellem om voldsudøveren er patient, pårørende eller har et andet ærinde på hospitalet.
Arbejdstilsynet definerer digital chikane som psykisk vold. Ansatte kan fx blive truet i en sms, på e-mail, sociale medier eller på hjemmesider. Eksempler på trusler kan være ”Jeg ved, hvor du bor” eller ”Jeg ved, hvor dine børn går i skole”. Anden krænkende adfærd kan være chikane, ydmygelser, mistænkeliggørelse, forhånelse eller diskriminerende udsagn. Chikanen kan være rettet mod den ansatte, selvom de involverer den ansattes familie, venner eller lignende.
Beredskabsplan
- Sørg for at få dig selv i sikkerhed!
Hvis du ikke kan komme væk:
- Tilkald hjælp, hvis du kan (vægter kontaktes på tlf. 2-5555)
- Optræd roligt og vær opmærksom på dit kropssprog
- Vær klar og konkret i din kommunikation
- Undgå at argumentere
- Prøv at berolige den truende person
- Tag din professionelle rolle på dig - vær hverken for dominerende eller for ydmyg
- Undgå bevægelser, som kan virke truende eller blive opfattet aggressivt
- Hold passende afstand
- Spil ikke helt - gør hvad den truende person forlanger, indtil hjælpen når frem, eller til du kan komme væk
Retningslinje for sikkerhed
- Alle medarbejdere er anvist og bekendt med lamineret action card omhandlende vold og trusler
- Alle relevante faggrupper kommer på konflikthåndteringskursus
- Kontor, samtalerum og/eller undersøgelsesrum indrettes, så medarbejderen selv er nærmest udgangen
- Ved samtaler, der kan forventes svære eller konfliktfyldte, deltager en kollega
- Øvrige kolleger informeres, hvis der forventes en svær samtale eller et møde. Tilkald eventuelt vægter til tilstedeværelse i periferien
- Kolleger er opmærksomme udefra, afbryder en samtale ved højrøstet tale
- Vi siger godmorgen og farvel til hinanden, sikrer at den sidste tilbage sidder med lukkede og låste døre.
- Der foretages løbende risikovurderinger af de gravide/familierne i forhold til gældende forholdsregler
- Alle er opmærksomme på stemningen i venteareal m.m.
Diskretion
En oplysning eller fortalelse, der overhøres af forkerte personer, kan øge risikoen for dig selv eller dine kolleger.
- Tal ikke privat om hinanden eller med hinanden, når patienter eller pårørende kan lytte med
- Tal ikke i telefon med eller om patienterne for åbne døre
- Vej dine ord, når du taler om dit arbejde med familien og i din fritid (fx når du er ude med vennerne, taler i mobil i offentlig transport eller i supermarkedet)
Digital chikane
Digital chikane anses ikke som et individuelt problem.
Lederen skal tage over og i samarbejde med den forurettede sørge for, at chikanen bliver anmeldt og registreret i en lokal database.
Det er også lederens opgave at kontakte ophavsmanden til chikanen og forsøge at udrede
eventuelle misforståelser.
Lederen kan tilbyde at hjælpe den forurettede medarbejder med at henvende sig til netværksudbyderen, fx Facebook, og forsøge at få fjernet chikanen eller dele af de oplysninger, der udgør chikanen.
Læs mere om informationssikkerhed og databeskytelse her:
https://intranet.regionh.dk/regi/It/informationssikkerhed-og-databeskyttelse/sektion-for-informationssikkerhed/Sider/Materialer-fra-Informationssikkerhed.aspx?rhKeywords=informationssikkerhed
Folder: Beskyt vores data: Beskyt vores data.pdf
Forebyggelse
- Tjek hvad der står om dig på nettet
- Gør eventuelt dit mobilnummer utilgængeligt - kontakt først din teleudbyder og derefter 118 og bed om anonymitet
- Del ikke private oplysninger såsom mobilnummer, adresse m.m. med patienterne
- Ved behov for adressebeskyttelse gøres dette via borger.dk
Aktivitet på de sociale medier
Beskyt din identitet på sociale medier:
- Undgå at fremmede kan finde personlige oplysninger om dig på Facebook og lignende.
- Du kan ændre privatlivsindstillingerne, så det kun er dine egne FB-venner, der kan se din profil.
- Tjek også din samlevers og dine børns profiler og luk disse for uvedkommende
- Bliv ikke ”venner” med patienter på de sociale medier
- Husk at tænke dig om, når du færdes online - vær varsom med offentlige opdateringer, tilkendegivelser og følelsesudbrud
- Overvej om du skal undlade at lægge billeder ud på nettet, hvor du kan genkendes
Leders rolle/ansvar
Lederen skal vurdere risikoen for, at om medarbejderne kan blive udsat for arbejdsrelateret vold i eller udenfor arbejdstiden. I denne vurdering kan blandt andet indgå om medarbejderen udfører handlinger, der kan have negativ betydning for patienterne. Fx:
- Hvilken type personer, medarbejderen kommer i kontakt med i forbindelse med arbejdet.
- Om der tidligere har været tilfælde af vold, trusler og/eller en konkret forhøjet risiko for, at en medarbejder kan blive udsat for vold, fx pga. tidligere uoverensstemmelser med patienter.
Leder har pligt til at:
- Informere medarbejderne om eventuel risiko for arbejdsrelateret vold i fritiden
- Vejlede medarbejderne i hensigtsmæssig håndtering af arbejdsrelaterede voldsepisoder
- Udarbejde retningslinjer for hensigtsmæssig håndtering af episoderne.
- Tilbyde medarbejderne hjælp til at foretage en eventuel politianmeldelse af arbejdsrelaterede voldsepisoder
- Gøre medarbejderen opmærksom på, at en hændelse skal indberettes af arbejdsmiljørepræsentant/arbejdsmiljøleder
Pligten til at planlægge, oplære og instruere i samt føre tilsyn med arbejdets udførelse gælder således både i forhold til risikoen for vold i arbejdet og for arbejdsrelateret vold uden for arbejdstiden.
I mange tilfælde vil den forebyggelse af vold, der finder sted i arbejdstiden også kunne forebygge vold, der finder sted uden for arbejdstiden.
Anmeldelse til politiet
Det kan være strafbart at:
- Fremsætte freds- og/eller ærekrænkende beskyldninger (injurier)
- Fremsætte sigtelser mod bedre vidende (bagvaskelse)
- Videregive meddelelser og billeder af en offentlig ansats private forhold
- Fremsætte racistiske bemærkninger
- True eller fremkalde frygt for andres liv
- Videoovervåge arbejdssteder eller private boliger, uden at oplyse medarbejderne herom
Fysisk vold, trusler om vold og psykisk vold med forsæt skal altid anmeldes til politiet af afdelingsledelsen. Såfremt skadelidte i særlige tilfælde har vægtige grunde til ikke at anmelde en voldsepisode, forelægger afdelingsledelsen sagen for direktionen til endelig beslutning.
Ledelsen kan efter en konkret vurdering og i dialog med skadelidte beslutte, om vold på grund af uagtsomhed skal anmeldes til politiet. Den ansatte har altid ret til at anmelde en hændelse.
Huskeliste ved fysisk vold
- Opsøg Akutmodtagelsen eller Akutklinikken
- Benyt skadesedlen som dokumentation
- Evt. supplere med foto
- Anmeld til politiet på stationen eller i forbindelse med politiets rapport på skadestedet.
- Alle ansatte er omfattet af privatadressebeskyttelsen, således at de i politirapporterne alene må identificeres ved navn og arbejdsadresse. (Identitetsoplysningerne
indgår alene i politiets vidneoversigt).
- Såfremt der søges erstatning efter Voldsoffererstatningsloven udleveres ansøgningsskema af politiet. Bemærk bl.a. at erstatning er betinget af, at lovovertrædelsen er anmeldt til politiet inden 72 timer, og at skadelidte under en eventuel straffesag mod skadevolderen nedlægger påstand om erstatning.
Anmeldelse og registrering af arbejdsulykker
Vold, trusler om vold og psykisk vold skal, hvis det medfører fravær, mén, behandlingsudgifter eller tab af erhvervsevne, også anmeldes som en ulykke i SafetyNet (elektronisk anmeldesystem til anmeldelses af ulykker).
Hvis dette ikke er tilfældet, skal hændelsen registreres internt i SafetyNet. Det er lederen af afdelingens ansvar og pligt, at det sker.
Ovenstående omfatter også arbejdsrelateret fysisk og psykisk vold uden for arbejdstiden.
Den lokale arbejdsmiljøgruppe registrerer ulykken
Psykisk førstehjælp
Du kan, som medarbejder, selv kontakte Psykologisk Rådgivning på telefon 70 10 20 12.
Falck Healthcare yder psykologisk rådgivning og akut psykologisk rådgivning, hvor medarbejderne kan henvende sig direkte.
Telefonnummer til Falck Healthcare er 70 10 20 12 (tast 1 ved behov for akut psykologisk rådgivning)
Rådgivningen er bemandet på hverdage 8 – 23 og i weekenden 8 – 22. Udenfor telefontiden går opkaldet videre til vagtcentralen og viderevisiteres.
Amager Hvidovre Hospitals stressrådgiver Merete Pihl Lindholmer kan kontaktes på telefon eller mail. Dette kan gøres anonymt, men ved behov for et forløb skal der henvises fra nærmeste leder.
Mail: merete.pihl.lindholmer@regionh.dk Telefon hotline: 3862 2148
Tilbage til top