Barselstuegang - 02-11-2024
Målgrupper og anvendelsesområde
Målgruppen er alle behandlende læger, jordemødre, sygeplejersker og SOSU-assistenter, ansat i Gynækologisk/Obstetrisk afdeling.
Tilbage til top
Definitioner
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Indhold:
Hverdage
Aften stuegang
Weekendstuegang
Hverdage i dagstiden
Stuegang på barselsgangen afsnit A03 starter kl. 9.15.
Der startes med fælles tavlestuegang (stuegangslægen og plejepersonalet), hvor speciallægen fra afd. 444 også deltager. (såfremt dette ikke kan nås, gives koordinerende sygeplejerske besked på hyl: 2 5595).
Plejepersonalets opgaver:
Lægens opgaver:
-
- Ajourførte gruppesedler samt listen over patienter til stuegang er klar 9.15. Navnet på den ansvarlige plejeperson fremgår af listen.
- Bilagsmapper er ordnet før de lægges til stuegang. Hvor det er relevant, har patienten fået foretaget EWS inden stuegang.
- Ved tavlestuegangen lægges en prioriteret plan for rækkefølgen af stuegangen.
- Plejepersonalet fremlægger sygehistorie, problemstilling, relevante målte parametre samt evt. blodprøvesvar.
- Plejepersonalet går så vidt muligt med ind til patienterne, specielt ved komplicerede forløb.
- Såfremt der er behov for stuegang på patienter fra barselshotellet, noteres dette på stuegangslisten og bilagsmappen lægges i stuegangskassen på afd. A03.
- Plejepersonalet gives mundtlig besked om ordinerede undersøgelser, planer mm. Ordinerede undersøgelser/prøver skrives desuden på ordinationsarket.
- Alle patienter, der har været på operationsgangen eller fået syet en sphincterruptur, tilbydes en lægesamtale til gennemgang af operationen. Patienterne orienteres ang. muligheden for lægesamtalen af plejepersonalet. Har patienten ikke behov for samtale, noterer plejepersonalet dette i KISO.
-
-
- Lægen skriver sit navn og hylernummer på stuegangslisten.
- Tavlestuegang hvor prioriteret liste modtages af plejepersonalet.
- Det fremgår af stuegangssedlen om lægen skal gå stuegang på barselshotellet. Dette gøres sammen med plejepersonlet derfra. Notater skrives af sekretæren på hotellet.
- Journalnotater dikteres i Mirsk og skrives løbende af sekretærerne. Evt. supplerende epikrise tekst på komplicerede forløb eller på patienter, der skal til kontrol hos egen læge, dikteres samtidigt med evt. udskrivelse.
- Ved behov for supervision konfereres der med speciallægen, der er på afd. 444
- Evt. svar (blodprøver, dyrkninger mm) på udskrevne patienter (kasse ved siden af stuegangskassen) tages der stilling til i dagtiden.
- Lægen kontakter afdelingen inden arbejdstids ophør med henblik på opfølgning af dårlige patienter, blodprøver osv.
Hverdage aftenstuegang
Vagtholdet aftaler ved vagtskifte kl. 16.30, hvem der varetager aftenstuegangen på barselsgangen Ved problemer efter kl. 15, som ikke kan afvente aftenstuegang eller stuegang næste dag, kaldes gynækologisk forvagt på personsøger: 2-5612 Der dikteres så vidt muligt i Mirsk, men ved akutte problemstillinger, må man skrive notatet i OPUS, da der ikke er sekretær dækning i vagten.
Stuegang weekend og helligdage.
Vagtholdet aftaler ved vagtoverleveringen kl. 9.00, hvem der er ansvarligt for barselsgangen i dagtiden.
Stuegangen starter så tidligt som muligt under hensyntagen til mere akut arbejde.
Ved akutte problemer og stuegangslægen ikke er på afdelingen, kontaktes gynækologisk forvagt på personsøger 2-5612.
Der er ikke tavlestuegang i weekenden.
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Afdelingsledelsen har ansvaret for at instruksen er tilgængelig for alle medarbejdere.
Behandlende læger, jordemødre, sygeplejerske og SOSU-assistenter har ansvaret for at kende og anvende instruksen.
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Tilbage til top
Akkrediteringsstandarder
Tilbage til top
Bilag
Tilbage til top